Ve zdravém těle zdravý projekťák

Photo 1446034730750 a0b64d06ad13

Práce projektového manažera je vyčerpávající po psychické a kolikrát i fyzické stránce. Není výjimkou, že má projekťák v hlavě termíny a rozpočet a přitom zapomíná na sebe a své zdraví. Jejich kolegové je v tom při očekávání jejich plného nasazení pracovního nasazení podporují. To vede k tomu, že projektoví manažeři zapomínají jíst a celkově se starat o své zdraví. Přitom kombinace stresu, nedostatku kvalitního jídla, pohybu a odpočinku vede pouze k syndromu vyhoření a v nejhorším i k postupnému zhroucení všeho, na čem celý tým tak usilovně pracoval.

Pokud to vyjde, dá si takový typický projekťák k obědu bagetu z nejbližšího krámu a doma na přípravu pořádné večeře už nemá čas, což vyřeší objednaná pizza. Poznáváte se? Možná je na čase se trochu zastavit a zamyslet. Co s tím ale dělat, když nemáte čas ani energii? Prvním a možná i nejdůležitějším krokem je od té myšlenky, že to prostě nejde, ustoupit. Teď si asi říkáte, že to se lépe řekne, než udělá, ale pojďme se podívat na nějaká fakta ohledně zdravého životního stylu, a na to, co všechno ovlivňuje.

Fakta o zdravotním stylu

Dnes už je jasné, že naše stravovací a pohybové návyky ovlivňují nejen zdraví, ale také produktivitu na pracovišti a dokonce i naší inteligenci. Studie publikovaná v magazínu Population Health Management, provedená na 19 803 lidech ukazuje, že nezdravé stravování je spojeno s 66% rizikem poklesu produktivity. Podobný vliv na výkon má i nedostatek pohybu a spánku. Toto riziko poklesu produktivity vinou špatného životního stylu se nejvíce týká lidí ve věku mezi 30 a 39 lety.

„Pokud by lidé přestali jíst a pít zpracované produkty, můžu garantovat, že by se kvalita jejich práce zvýšila. Vybrat si banán místo balíčku chipsů má na úroveň naší energie větší vliv, než si většina lidí myslí,” říká Tom Griesel, spoluzakladatel Business School of Happines. Jeho slova doplňuje studie z roku 2005, kterou provedla ženevská International Labour Organization (ILO), podle které špatné stravování snižuje produktivitu až o 20 %. Tato studie vyzdvihuje důležitost zdravého životního stylu v souvislosti s pracovními úspěchy.

Výzkumníci z Bostonské univerzity také nedávno přišli na zajímavé zjištění, že životní styl ovlivňuje přímo naší genovou sekvenci a každým správným rozhodnutím opravdu můžeme předcházet dokonce i rakovině.

Ale kde na to vzít čas?

No dobře, o důležitosti pohybu a zdravého životního stylu už jsme všichni četli mnohokrát. Znalost těchto faktů však neřeší otázku, kde na to v nekonečném pracovním kolotoči vzít čas.

Projekt je důležitý, ale je opravdu důležitější než zdraví? Z momentálního hlediska se to tak zdá, ale podívejte se na to z toho tak, že vás za měsíc odbývání svého zdraví může dohnat a práce tak bude stát mnohem déle, než když si uděláte pauzu na zdravý oběd. Z vlastní zkušenosti vím, jak to ve firmě vypadá, když dva přetížené projekťáky odveze pár dnů po sobě sanitka, a rozhodně to není prospěšné nikomu. Myslete na to tak, že děláte službu nejen sobě, ale především projektu.

Zdravý a lehký oběd, který sníte bez toho, abyste přitom řešili několik telefonů a koukali na obrazovku počítače, paradoxně zvýší množství práce, kterou za den uděláte.

Určitě už jste slyšeli o Pomodoro technice. Většinou se s ní setkáte ve článcích a na školeních o timemanagementu a lidé ji používají v boji proti obávané prokrastinaci. Ale lze ji využít i v opačném případě. Pomodoro je ve zkratce způsob práce, při kterém si nastavíte stopky na 45 minut, během kterých pracujete. A po uplynutí tohoto času si dáte patnáct minut pauzu. V této pauze se protáhněte. Zacvičte si, dejte tělu co proto. Stačí málo a výsledky na sebe nedají dlouho čekat. I krátká procházka za zdi kanceláře prospěje vaší psychické pohodě a do další  práce se vrhnete s novým elánem.

Změna stravovacích návyků je větší výzva.  Natož, pokud se o tom, co sníme, rozhodujeme hladoví a unavení. S oslabenou vůlí je jednoduché sáhnout po nejjednodušším řešení, což nám však může hrát do karet. Stačí tím nejjednodušším řešením udělat řešení zdravé. Máte při ruce hromadu sušenek? Vyměňte ji za hromadu ovoce a oříšků. „Stravu” plnou sacharidů, která vás sice na chvilku nabije, ale jen proto, abyste na tom byli po hodině mnohem hůř, odstraňte z dosahu. Pak určitě raději sáhnete po jablku, než byste pro něco na zub cestovali do obchodu. Tradiční otázku: „co si dnes dám k obědu?” zkuste vyřešit den předem, nebo ráno. Řešení oběda ve chvíli, kdy jste hladoví obvykle končí nezdravou volbou. Tento přístup doporučuje i Hardvard Business Revue.

Pokud vám Pomodoro technika z jakéhokoliv důvodu nevyhovuje, můžete zkusit některou z aplikací pro chytré telefony nebo hodinky, které svému uživateli každou hodinu připomínají, že by se měl zvednout a protáhnout. I málo pohybu udělá s naší psychikou, ale i fyzickým stavem, přímo zázraky.


Ohodnoťte článek

Přidat komentář

Registrace

Registrujte se pomocí

nebo

Klasická registrace

*
*
*
*
*
Souhlasím se zpracováním osobních údajů dle Zásad pro následující účely:
×