Hledaný výraz musí mít více jak 2 znaky.
Data Governance. Takové tajemné anglické sousloví, co říkáte? Jakou ve vás vyvolává emoci? Taky se ho trošku bojíte, protože matně tušíte, oč jde, ale hloubce, rozsahu a obsahu toho pojmu prostě nerozumíte? Zkusme tedy společně Data Governance maličko demystifikovat.
V zásadě a hezky česky jde o pravidla práce s daty. Nic víc. Tato pravidla pak ovlivňují určité procesy, pracovní pozice, IT systémy ... ale není třeba se nořit do detailů.
Jak jsme se vysvětlili v jiném dílu naší datové série o Továrně na data, data jsou velmi cennou surovinou, která si zaslouží býti profesionálně zpracovávána. Pravidla práce s daty (Data Governance) by měla obsahovat odpovědi na otázky typu:
- Kdo je "vlastníkem" našeho datového zdroje (např. CRM systému)?
- Co vlastně slovo "vlastník" znamená (koukněte třeba do jiného dílu o Vlastnictví dat)
- Kdo odpovídá za kvalitu dat daného systému?
- Kdo rozumí datům v daném systému, dokáže je interpretovat a předat dalším pracovníkům naší firmy?
- Jak často se data ze systému extrahují, jakým způsobem a kam se ukládají?
- Jak se data dále zpracovávají (transformují)?
- Kdo má právo vidět které datové entity?
- Jak jsou data zabezpečena proti zneužití?
- Mohu si sám udělat analýzu firemních dat? Jak a kde?
- ... a řada dalších otázek, které byste sami ze své praxe jistě uměli vymyslet.
Kdo tomu velí?
Na otázku, kdo se stará o Data Governance, neexistuje jednoznačná odpověď. Větší společnosti mohou mít dedikovanou roli CDO (Chief Data nebo Digitalization Officer), jinde to může být Head of BI, Chief Transformation Office, IT ředitel, apod.
V každém případě jde sdílenou odpovědnost mezi byznysem a IT. A účinná spolupráce všech byznys domén s IT je pro úspěch Datové analytiky nebo implementaci metod AI klíčová.
Byznys má definovat strategie, požadavky ... datová organizace ho v této činnosti má podporovat a následně vytvářet vhodné datové produkty. Ne vždy to ale takhle hezky klape.
Proč to často nefunguje?
Ryba smrdí od hlavy, jak se často lidově tvrdí. Ve společnostech, kde top management nechápe význam dat, data nejsou prioritou a strategickým zájmem, zpracování dat obecně neprospívá. Mnoho společností se nachází ve Stage 1 nebo 2 na obrázku níže.
Někdy si ani management není vědom toho, že něco chybí, není.

Metoda "bottom-up" nefunguje efektivně. Chybí budget, zájem, a taky strategie, o které se rozepíšeme v některém dalších dílů našeho newsletteru. Často pak vidíme roztříštěné iniciativy jednotlivých oddělení - procesně, technologicky, ideově.
Ale i ve společnostech, kde jsou data strategickou surovinou, se objevuje řada provozních problémů. Ty se týkají třeba kvality dat, jejich zabezpečení nebo zpřístupnění široké obci zaměstnanců (tzv. demokratizace dat).
Nebojte, půjde to!
Cesta vpřed existuje vždy, byť je někdy trnitá! Pokud vás téma Data Governance zajímá nebo řešíte problémy ve zpracování dat, s nimiž potřebujete pomoci, napište. Určitě spolu přijdeme na vhodné řešení.
Nebo si alespoň přečtěte příště další článek o datech pro nedataře. Ale pokud jste dočetli až se, už se vlastně skoro dataři stáváte, co říkáte? :)

Pavel Veselý
Head of Data Competency