Upravit stránku

Business analýza

Definic Business analýzy je několik. Zajímavá je od Miroslava Müllera: "Business analýza je disciplína zajišťující soulad mezi business potřebami a řešením business změn. Mnoho řešení sice zahrnuje vývoj nových nebo vylepšených informačních systémů, nicméně rozsah řešení bývá zpravidla širší a zahrnuje také změny v oblastech organizačních struktur, firemních procesů, redefinici rolí, definice business pravidel, žádoucí změny v dovednosti lidí apod.", uvedená na webu Management News.

Business analýza dle definice BABOK jsou “postupy umožňující změnu v kontextu organizace, definováním potřeb a doporučením řešení, která přinášejí hodnotu zúčastněným stranám.” I zde se nejedná se tedy vždy o změny na úrovní pouze ICT podpory, ale širších změn celé organizace.

Definice role business analytika není ustálená. Některé organizace rozlišují: 

  • IT business analytika - role blíže IT, často se překrývající s rolí systémového či SW analytika

  • a „business“ business analytika - role která je blíže businessu a analýze jeho potřeb, často role zahrnuje i procesní analýzu. 

Obsah business analýzy může být pro různé obory jiný s ohledem na jejich specifika. Například ve finančním sektoru, může být business analýza využita pro vytvoření nebo modifikaci finančních produktů, které lépe naplňují potřeby zákazníků. Typicky se ale na trhu ustálila představa, že business analýza řeší návrh aplikací a dělá analýzu fungování aplikace v kontextu obchodní změny v organizaci.

Business analytik

Business analytik tedy

  • Určuje (identifikuje) problémy a příležitosti.
  • Navrhuje uskutečnitelná řešení, která tyto potřeby naplňují a podporuje strategické rozhodování v těchto otázkách.
  • Získává, analyzuje, specifikuje, komunikuje a řídí požadavky a další informace týkající se business změn
  • Definuje výhody a přístup k měření a dodání byznys hodnoty a analyzuje tyto výsledky

Role vykonávající business analýzu se nazývá business analytik. Roli business analytika můžeme chápat jako roli, která má odpovědnost za identifikaci a zhodnocení potřeb a možností pro zlepšení businessu. Společně s ostatními rolemi se podílí na návrhu efektivního využívání ICT prostředků a organizačních opatření dle potřeb businessu.

  • Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.