Upravit stránku

Za uplynulý rok jsme vás nejen v ProjecmanLIFE informovali o několika zásadních rozvojových aktivitách, které v Projectmanovi děláme s cílem zajistit růst a dlouhodobou stabilitu firmy. Na jaře minulého roku to bylo o podpoře komunity K2, na podzim rozšíření kompetence o UX a počátkem tohoto roku o spuštění Projektu 42. Tentokrát se ohlédneme za reálnými výsledky těchto aktivit a zhodnotíme, co nám to přineslo.

Spolupráce s komunitou K2

Je tomu více než rok, kdy jsme začali aktivně a systematicky podporovat “komunitní” život v K2. Je na místě si připomenout, že K2 je komunita profíků kolem Projectmana, lidí, které spojuje profesní zaměření na freelancing v rolích mezi IT a businessem, lidí, které máme prověřené a o kterých si myslíme, že mají Projectman DNA. Rádi ve zkratce říkáme, že jsou to lidé, se kterými zatím neděláme, ale až bude vhodný projekt, tak spolu dělat začneme. Sluší se zmínit, že součástí komunity jste také vy všichni a to dokonce v té nejlepší roli, která nosí odznáček K1!
Nezapomínejme ale, že jde o businessovou komunitu a cílem je tedy dělat společně business, ať už je to  ve finále společný kontrakt na projektu nebo jiná vzájemná pomoc, která vede k obchodu nebo profesní pomoci pro jiného člena komunity. Proto sledujeme, jestli práce s komunitou přináší obchodní příležitosti (leady) a jestli se nám daří v komunitě nacházet vhodné lidi na poptávku projektů. Zajímavým ukazatelem je také absolutní velikost skupiny, kde ale není cílem maximalizace růstu, nýbrž udržení kvality - stále platí, že součástí K2 nemůže být každý.
V komunitě K2 a K1 máme v současnosti 280 lidí a každý měsíc přibudou jednotky nových. Kde se daří, jsou nové zakázky z komunity - za poslední rok nám z komunity přišlo 10 LEADů a díky komunitě máme nové klienty Weber a Model Group. Funguje to i v opačném směru - za poslední rok se 27x povedlo, že jsme klientovi představovali kandidáta z K2.

Rozšíření kompetencí, které dodáváme

Projectman už dávno není jenom o projektovém řízení. Už několik let se ukazuje, že čisté řemeslo projekťáka poptávají naši klienti méně a méně, a proto čím dál častěji dodáváme role, které jsou třeba mixem projekťáka (koordinace, komunikace) s dalšími skilly (analytik, konzultant). Tyto trendy se snažíme identifikovat a pokud nám to dává smysl, tak se naučit takovou kompetenci nabízet.
A co nám dává smysl? Nejprve to byla business analýza, ke které jsme se dostali takovou logickou evolucí, a za poslední rok pak hlavně orientace na dodávku UX, které se nám dostalo do hledáčku díky Jirkově proaktivní snaze najít další téma a také díky informacím od vás z K1, že o to téma bude reálně růst poptávka (díky Tomáši H.). Kdybych to měl zobecnit, tak nám dávají smysl role, které jsou na pomezí IT dodávek a business zadání a zároveň jsou to role, které klienti chtějí outsourcovat! Podotýkám, že obě podmínky musí být splněny zároveň, proto se neženeme například za vývojovými kapacitami nebo security odborníky. 
Jaké role jsme dodali v jednotlivých letech, klesající zastoupení PM a zvyšující se pestrost můžete vidět v následujícím grafu.

Nastartování růstu společnosti v roce 2021 - Projekt 42

Situaci na trhu a potřebě posilovat a stabilizovat Projectmana nepřizpůsobujeme jenom portfolio služeb, ale musíme zároveň růst a měnit se uvnitř - vylepšovat to, jak fungujeme, kdo činnosti ve společnosti vykonává, kdo je za ně odpovědný a jak je firma řízena. O tom, co nás vedlo k investici do interního Projektu 42 a co je jeho cílem, pojednával článek v minulém čísle.

 
Hodnotit, jestli se nám podaří naplnit hlavní cíle projektu, tedy:

  • posílit obchodní kapacitu a snížit závislost obchodu na partnerech firmy
  • posílit kapacitu recruitmentu, aby odpovídala požadavkům obchodu
  • posílit Projectman K1 tým o 42 nových umístění za období 05/2021 - 04/2022

....je asi přece jen trochu brzy…


Každopádně po měsíci a půl projektu jsme on track a držme si palce: 
Od května máme nového obchodníka Petra Lavrenčíka. Petr prošel Unicornem a BSC a jsme rádi, že jej naše vize zaujala a pracuje s námi. Už teď má první úspěšné zakázky a pracuje na rozšíření obchodu. 
V neposlední řadě se nám podařilo posílit recruitment - recruitment týmu jsme nejen sehnali novou posilu, Olivii Adenubi, která rozšířila řadu našich recruiterek, ale také se brilantně podařilo vyřešit náhradu za Riu (která jde na mateřskou) a v její roli Recruitment Team Lead ji zastoupí Radim Pecháček.
Také nám po loňské stagnaci roste tým. Z plánovaných 42 nových umístění v období 05/2021 - 04/2022 máme 11 domluveno. 
První třetinu máme rozehranou dobře, ale ještě je předčasné se plácat po ramenou. 
Tento článek si neklade za cíl podat zcela vyčerpávající report o všech našich rozvojových aktivitách, ale spíše ukázat, že když něco plánujeme a děláme (o čemž jsme vás mnohokrát v našich článcích v minulosti zpravili), tak to potom také měříme a vyhodnocujeme (což jsme vám odkryli dnes). 
Buďte si jistí, že omylů a neúspěchů máme za sebou také dost a i z nich jsme se poučili, myšlenku včas (a někdy i pozdě) opustili a šli dál. Ať děláte cokoliv, nastavujte KPI také, ať se pak můžete ohlédnout a na reálných výstupech vidět, co funguje a co to přináší.